perjantai 15. huhtikuuta 2016

Miten handlaat pitkän lennon?

Täällä tosiaan nyt vietetään viimeisiä hetkiä ennen matkaan lähtöä. Aamulla on herätys neljältä, lentokentällä on tapaaminen viideltä. Kone lähtee Osloon 6.50, jossa me vietetään päivä. Iltapäivällä lähtee lento kohti Kaliforniaa, ja kymmenen tuntia myöhemmin me ollaan San Franciscossa kuudelta lauantai-iltapäivänä eli Suomen aikaan neljältä yöllä. Matkalaukku on pakattu jo vaatteiden osalta, vielä kaikki muu pitää raapia kasaan. Ostinpa tänään uuden hammasharjan ja pörrösukatkin! Eli voishan sitä sanoa, että alkaa asiat pikkuhiljaa olla valmiina lähtöön. En ymmärrä, miten mua väsyttää näin paljon, mutta toisaalta ihan hyvä, ehkä sitä sitten pääsee aikaisin nukkumaankin!

Mutta tosiaan, ajattelin nyt, omien ajatusten järjestämiseksi ja ehkä teidänkin iloksi, listata miten mä olen varautunut huomenna koittavaan 13 tuntiin lentokoneessa ja yhteensä 24 tuntiin matkustamista. Mähän olen tosiaan useamman kerran käynyt Thaimaassa ja Kiinassa, joten pitkät lennot eivät sinänsä ole mulle mikään uusi juttu, mutta aina niihin on hyvä varautua, ottaa paljon tekemistä mukaan, ja myös varautua siihen, että todennäköisesti jossain vaiheessa matkaa ei mikään niistä sun tekemisistäsi kiinnosta. Ehkä pari yleistä matkustus- pro tippiä sujautan myös joukkoon, sellaisia mitä meidän perheessä aina noudatetaan ja mitkä olen itse todennut hyödyllisiksi!


- Mulla tulee käsimatkatavaroihin ensinnäkin läppäri ja dvd:itä. Ensimmäistä kertaa mulla on nyt tietokonetta lentokoneessa mukana, joten se hieman jännittää. Kun viimeksi lennettiin Thaimaaseen pari vuotta sitten, mun edessä istuvilla oli läppäri mukana, jolla he katsoivat Sinkkuelämää dvd:ltä, ja mä yritin aina ovelasti kurkkia penkkien rakosista. Silloin mä päätin, että ostan joskus tietokoneen levyasemalla, ja vietän itsekin pitkät lennot tv-sarjoja katsellen. Mannertenvälisillä lennoilla on toki ne näytöt, joista saa katsoa leffoja ja sarjoja ja pelata pelejäkin, mutta niissä on niin huonot valikoimat (Frendejä oli esimerkiksi vain yksi jakso, ja 20 minuuttia menee 9 tunnin lennolla ohi aika nopsaan), ettei niiden varaan kannata suuremmin laskea. Mun mukaan tulee Frendien kutoskautta, ehkä Sinkkuelämää ja Näkijää, ja ehkä joku kiva leffakin. Kaikkia en toki ota käsimatkatavaroihin, vain muutaman levyn. Loput laitan matkalaukkuun, ja ne voi sitten katsoa paluumatkalla. Tuskin mä kuitenkaan koko kautta sen yhdeksän tunnin aikana jaksan katsoa.

- Kirja. Mulla tulee mukaan Agatha Christien Simeon Leen testamentti, Poirot-romaani jota en vielä ole ehtinyt lukea. Matkalaukkuun otan John Greenin Looking for Alaska, ihan siltä varalta, jos ensimmäinen saadaan matkan aikana koluttua loppuun. San Franciscossa tuskin ehdin/jaksan kovinkaan paljoa lukea, mutta lentokoneessa ja usean tunnin vaihdoilla kyllä. Otan mukaan myös pääsykoekirjat (kaksi sellaista) mukaan, ehkä lentokoneessa saa vähän opiskeltuakin! Myös vihko ja kyniä pitää olla. 

- Myös sellaisen projektin mä olen itselle lennon ajaksi antanut, nimittäin kuvien poistaminen. Kameran muistikortilla on tällä hetkellä 3000 kuvaa, joista suuresta osasta varmaan olisi ihan kohtuullista luopua. Tuo kuvamäärä on niin suuri, että uusien kuvien lataaminen koneelle kestää ikuisuuden, ja uusien kuvien kehittäminen ei onnistu, kun se valokuvausliikkeen automaatti ei lue kuin 2000 ensimmäistä kuvaa. Ehkä ihan hyödyllistä siis!

- Mukaan ehdottomasti myös kuulokkeet, ja kännykkään musiikkia kuunneltavaksi. Menee aika mukavasti musiikkia kuunnellen, ja itse ainakin rentoudun ja nukahdan koneessa helpommin, kun saa kuunnella musiikkia. Nyt mulla on vaan sellainen ongelma, että haluaisin ladata uutta musiikkia mun CD:iltä kännykkään, enkä tiedä miten tallennan noi koneelle, osaako joku auttaa tällaisessa Windows 8:n haltijaa?

- Muita mahdollisesti hyödyllisiä olisi pelikortit, purkka ja tyhjä vesipullo. Turvatarkastuksen läpi ei saa viedä nesteitä, mutta sen pullon voi täyttää sitten lentokentän lastenhoitohuoneen hanassa, ja säästät vitosen, kun ei tarvitse ostaa kallista lentokenttävettä. Eväitä ainakin yleensä saa myös ottaa, mulla on ollut kotoa tuotuja pilttejä ja voileipiä ja hedelmiä lentokoneessa melkein aina. Nyt kun tosin mennään jenkkeihin, jossa turvatoimenpiteet ovat erityisen tiukkoja, pitää ne syödä lennolla eikä sitten paluumatkalla saa ottaa mitään.

- Mukavat vaatteet ovat pitkistä lennoista selviytymisen a ja o. Mulle tulee päälle t-paita, sen alle ehkä toppi, verkkarit, ne upouudet pörrösukat ja tyttishuppari. Myös joku huivi ja kerrospukeutuminen on hyvä, koska lentokoneessa vetää aina. Pitkällä lennolla ei oo kiva olla kireissä housuissa ja epämukavissa alusvaatteissa, ja mulla on ainakin tapana köyriä jos minkälaisissa asennoissa, kun alkaa paikat puutumaan. Jaloittelu on aina hyvästä, käykää useasti vessassa vaikka ei niinkään olisi hätä, ennaltaehkäisette edes hieman puutuneita ja pahasti särkeviä jalkoja. Jotkut käyttävät myös lentosukkia, kuulemma auttavat!

Tästäpä nyt tuli kauhean sekavaa selittelyä, herranjestas. Tuossa on nyt nuo mun vinkit, jotka tulevat ekana mieleen, jos teille tulee jotain huimia vinkkiviitosia mieleen, niin saa jakaa! Tuon meidän reilun viikon reissun aikana yritän ainakin yhden postauksen saada julkaistua, ettei ihan kokonaan taas tämä blogi hiljenisi. Huima reissu kyllä tulossa, ja siitä saatte varmasti sitten täälläkin kuulla jälkikäteen. Reissun aikana Instagram kuitenkin päivittyy ahkeraan, seuratkaa siellä @sannalovesfood! Snapchat mulla ei ole matkalla käytössä, kun tabletti tosiaan jää kotiin, mutta vastaisuuden varalle saa sielläkin mua seurata, @sannapannari olen siellä. Blogi löytyy myös Facebookista ja meitsi Twitteristä, ehkä sinnekin ilmestyy jotain matkan varrelta. Nyt kuitenkin toivotan itselleni ihanaa reissua ja teille ihanaa viikonloppua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti